25 lat rowerów full-suspension GT

Aby zrobić kolejny krok naprzód, musisz wiedzieć, co doprowadziło cię tu, gdzie jesteś. Od RTS, przez LTS, aż po i-Drive, AOS i Independent Drivetrain - od początku istnienia naszej marki wdrażamy innowacje. Jaka będzie kolejna? Dowiesz się już latem! A tymczasem, zapraszamy w podróż po 25-letniej historii rozwoju rowerów GT z pełnym zawieszeniem.

 

RTS

To skrót od angielskiego Rocker Tuned Suspension. System ten powstał w czasach dominacji sztywnych ram (ok. 1992), więc miał oferować wszystkie ich zalety, dodając dzielność terenową pełnego zawieszenia. Jaka była jego zasada działania? Kluczowym elementem był centralnie umieszczony (tuż za suportem) mały popychacz, przekazujący obciążenie na damper. Podczas pedałowania, damper był rozciągany, co efektywnie blokowało zawieszenie. GT RTS wielu przekonał, że rower full suspension nie musi pompować na podjazdach!

 

LTS 

LTS

Sukces RTS prosił się o rozwinięcie - przede wszystkim, o większy skok. Osiągnięcie tego w ramach starego systemu wymagało jednak zbyt wielu kompromisów i w 1996 roku pokazano zupełnie nową ramę aluminiową, z czterozawiasowym zawieszeniem LTS. W tym okresie coraz więcej zawodników przekonało się już do zalet pełnego zawieszenia - na LTS wygrywali między innymi Nico Vouilloz, Steve Peat i Hans Rey - dzięki czemu jego charakterystyka mogła już w znacznie mniejszym stopniu przypominać hardtaila, bardziej skupiając się na płynnym wygładzaniu nierówności.

 

STS 

STS

Rozwój technologii kompozytów opartych na termoplastach pozwolił GT zoptymalizować wytrzymałość ram w obszarach dużego obciążenia, co miało szczególnie duże znaczenie w rowerach zjazdowych. Powstała cała seria STS, będąca rozwinięciem systemu LTS. Jej czołowym przedstawicielem był model DH Lobo, w tamtym czasie najnowocześniejszy rower z zawieszeniem o dużym skoku.

 

i-Drive 

I-Drive

W odpowiedzi na problemy jakościowe, w 1999 roku wprowadzono pierwszą generację całkowicie nowego zawieszenia i-Drive, które na wiele lat przywróciło GT pozycję lidera w produkcji ram z efektywną amortyzacją. Ideą systemu było umieszczenie korby w elemencie oddzielonym od przedniego i tylnego trójkąta. To z kolei pozwoliło na zaprojektowanie kinematyki zawieszenia oddzielnie od kwestii związanych z napędem. Element, w którym znajdował się środek suportu, był w pierwszych wersjach zamocowany do głównego trójkąta łącznikiem elastycznym, później zastąpił go sztywny “Dog bone” (z ang. “kość psa”, żeby nie powiedzieć “psiakość”).

 

ID 

ID

Kolejna ewolucja systemu i-Drive otrzymała po prostu nazwę Independent Drivetrain. System ten zadebiutował w 2014 roku w zjazdówce GT Fury, pilotowanej w Pucharze Świata przez rodzinę Athertonów. W ID skupiono się na jeszcze lepszym oddzieleniu sił działających na zawieszenie od napędu - zminimalizowany “pedal kickback” pozwolił na płynniejszą jazdę i łatwiejsze utrzymywanie prędkości w trudnym terenie.

 

AOS 

AOS

Angle Optimized Suspension to system, w którym cała siła generowana przez napęd jest równoważona przez kinematykę zawieszenia i przekazywana na koło. Pozwala to damperowi reagować tylko wtedy, kiedy wymaga tego teren. Główne elementy systemu to wysoko umieszczony główny punkt obrotu, połączony z tzw. "Path Link", który eliminuje problemy wynikające zwykle z takiego układu (wyciąganie łańcucha przy ugięciu). Dodatkową zaletą AOS jest bardzo nisko i centralnie położony środek ciężkości.

 

Jaki będzie kolejny krok w tej historii? Obserwuj naszą stronę, aby dowiedzieć się o tym jako pierwszy!

[X]

Zapisz się do newslettera!

Będziemy wysyłać Ci informacje o nowościach i promocjach dotyczących rowerów GT.